fredag 2 juli 2010

vad skulle du ha för roligt utan bränningar?

Du är alldeles för stor för att behöva bry dig om att göra intryck, sa pappan åt havet. Det är ovärdigt. Är det nu verkligen så viktigt för dig att försöka skrämma en liten ynklig ö som har fullt upp med att klara sig i alla fall? Du skulle vara glad åt att den har vågat lägga sig såhär långt ut, vad skulle du annars ha att jämföra dig med? Vad skulle du ha för roligt utan bränningar? Tänk nu efter. Här är en liten tofs av skog som har vuxit sned för din skull och lite mager jord som du blåser undan allt vad du hinner och en tassfull knöliga berg som du slipar ner tills det ingenting finns kvar av dem. Och så har du mage att skrämma dem dessutom!
Pappan lutade sig framåt och stirrade strängt på den rykande sjön. Det är en sak som du inte har begripit, sa han. Du borde ta hand om denhär ön. Du borde beskydda och trösta istället för att göra dig märkvärdig. Förstår du? Pappan lyssnade ut i stormen men havet kunde inte svara honom.
Du försökte med oss, sa han. Du hittade på alla slags trakasserier men det gick inte. Vi klarade oss. Jag funderade ut dig och det tyckte du inte om. Vi fortsatte att bygga i alla fall. Va? Förresten, fortsatte pappan, i rättvisans namn måste jag säga att det där med whiskylådan var hyggligt. Jag förstår nog vad du menade. Du kan ta ett nederlag. Men att sen ge sig på ön för att vara ovanpå, det var futtigt. Och allt det här säger jag bara – eller nästan bara – därför att jag tycker om dig.

ur PAPPAN OCH HAVET av TOVE JANSSON

3 kommentarer:

  1. SV: Tack så jättemycket för din kommentar! Det är så roligt när folk tar sig tid att skriva. Har kikat runt lite på din blogg nu, verkligen jättefin! Gillar det här inlägget med, texten passar fint med bilden. Trevlig helg! / Amanda www.aphoto.se

    SvaraRadera
  2. Haha vad fint! Gillare!

    Kära du, jag är ju som du eventuellt har hört från och med idag en working man. Men jag behöver eventuellt lite underhållning på kvällarna. I form av promenader om dina vrister håller eller alternativt en kopp kaffe (ja, du hörde rätt) eller te på kvällskvisten.

    Vad sägs?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...