fredag 25 september 2015

19 Facebookfavoriter

Förblindad av förkylning och övermod har jag fattat det oerhört skämmiga beslutet att starta en Facebooksida för mig själv! Den eviga striden mot jantelag och prestationsdjävlar ni vet - men också av praktiska orsaker.
Så ni kan ju gilla den om ni gillar mig!


Såhär ser den ut just nu, som bonus får ni ett smakprov på min senaste målning! Mer om den sen.


Men ingenting hade gått om det inte hade varit för Jessica Andersdotter. Denna människa alltså! Nu satt vi faktiskt, på precis samma kväll och precis samma ögonblick och funderade på precis samma sak. Jag hade just varit inne på fliken "create page" och nosat men kommit av mig när hon pm:ade mig och konstaterade att vi borde skapa facebooksidor. Ödet alltså, eller vår eviga synkronisering. I vilket fall satte jag Don't Stop Me Now på repeat och omväxlande rusig av upprorslusta och fnittrig av skam gjorde jag det, och Jessica gjorde det också och alltså ni får lov att gilla hennes sida likväl som min för hon utgör ju den bättre halvan av min existens.

När vi nu ändå pratar om saken tänker jag att vi kan titta på några andra Facebookfavoriter. Klicka på bilderna för att komma till deras sidor!


Världens bästa Helene Hille Rydén har en sida för sin magnifika konst.


Och akvarellmästare Elbe Wallin likaså! Hade gärna sett hen som diktator över jorden faktiskt, för maken till samhällsengagemang är svår att återfinna!


Vår fenomenala innovation Monthly Makers finns såklart på fejjan och där får ni länkar till alla inspirationsinlägg, bidrag och sammanställningsinlägg så det är superpraktiskt att bara like:a och följa och njuta. Eftersom det är den 25:e idag är det förresten läge att klicka er in hos Mikaela och länka era septemberalster!


Fredrikapåvindens sypepp är ett forum för oss som tycker om att skapa i textil. Administrerat av fenomenala Fredrika såklart! Peppigaste stämningen någonsin i denna skara, det vill jag lova.


Och Kulturgrupp Kronärtskockan är mitt och Jessicas initiativ till ett forum för kulturverksamhet i Stockholmsområdet. Där länkar och tipsar vi om utställningar, vernissager, föreställningar, happenings och öppna konst-/formgivningsuppdrag och sånt. Säg till om ni vill vara med så kirrar vi en inbjudan!


Naomi Heulwen gjorde mina undersköna krympplastbroscher jag köpte i våras om ni minns? Hon är så himla skicklig och jag begriper inte hur hon gör.


Textiel Plus är ett holländskt magasin och kanske mitt bästa tips idag för de gör reportage om de mest fantastiska textilkonstnärer av alla tänkbara slag så även om jag inte begriper ett ord fylls mitt flöde ständigt av de läckraste av fiberkonstverk. Jag har fått så mycket inspiration från denna sida och det känns som att den verkligen lyfter in textilen i konstvärlden, där den hör hemma men så sällan representeras!


Elin Folkesson målar så det brinner i bröstet. Det är lite som en annan bild av Sverige, en mer harmonisk och samtidigt mer stormande, färggrannare, vemodigare och vackrare ögonblicksvärld. Nu fick ni bloggtips också!


Malin Wengdahl är min fruktansvärt talangfulle fotografvän som fokuserar på jordens vackraste djur - hästen.


Mister Finch har jag tjatat om i så många sammanhang så ni säkert är trötta på honom vid det här laget. Men hans drömvärld speglar mitt inre så perfekt. Textila skulpturer av harar, humlor och svampar trängs med en samling miniatyrskor i mässing.


Julie Sarloutte är det bästa som hänt broderivärlden någonsin och jag dör för hennes verk! Ingenting är så bra som detta så klicka er bara in på hennes sida om ni är helt redo att sitta och stirra i flera timmar plus få mindervärdeskomplex. Jag har varnat er!


Chloe Giordano målar med den tunnaste av sytråd. Jag slutar aldrig att förundras över hennes detaljrikedom vackra kompositioner.


Annie Montgomerie gör de häftigaste av dockor.


Ann Wood skapar de mest magiska fåglarna i textil.


Malena Valcarcel är papperskonstnär och bygger små miniatyrvärldar av gamla böcker.


Garnapa aka Elisabeth Bucht träffade vi ju på Stockholm Craft Fair, hon är superbadass gatukonstnär.


Michelle Kingdom är typ den mest konstnärliga människan i världen och hennes broderier är så spännande och gripande.

Och nu har ni att göra för hela helgen, plus att jag hoppas att de av er som lider av OCD har fått spunk på den lilla notifikationssymbolen som dyker upp och försvinner om vartannat i denna bildserie. Mina och Jessicas ständiga förhandlingar om hur vi bäst tar över världen. Glöm nu inte bort min sida i den här länkfesten och tipsa gärna om era egna Facebookfavoriter!

20 kommentarer:

  1. Har inte facebook längre pga ville inte ha mitt riktiga namn och det ville facebook :P Men en del sidor kan man ju gå in på ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår! Men alla som har hemsidor/bloggar ska vara länkade under också så kanske hittar du nåt nytt den vägen :)

      Radera
    2. Ja jag ska gå in igen i helgen och favoritmarkera. Mycket häftiga människor! Blir sugen på att köpa ett artprint med något hornbeklätt till min konstvägg :D

      Radera
    3. Åh! Det tycker jag absolut att du ska göra :) Men var det nån av dem jag hade länkat som har skapat ett sådant eller väckte de bara idén?

      Radera
    4. Denna! https://society6.com/product/the-forest-spf_print#1=45
      Känner att jag vill ha den i mitt liv, på min vägg.

      Radera
    5. Åh, jaaa! Hilles konst är helt fenomenal! <3

      Radera
  2. Oj hjälp vad mycket fint, det här kommer ta ett tag att gå igenom och förundras över!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja, får dela upp de här inläggen i tips om 5-10 istället tror jag. För det kommer fler delar - upptäckte en massa jag glömt så fort jag postat detta.

      Radera
  3. OJ vad många bra tips! Och självklart ska du ha en fejan-sida. Och självklart ska jag in o gilla den ;)

    SvaraRadera
  4. Så otroligt många bra tips! :)

    SvaraRadera
  5. Och här sitter jag och tittar igenom alla bra tips - när jag hittar mig själv! Det var nog den finaste beskrivningen jag någonsin fått! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du blev glad! Självklart är du med bland favvisarna :)

      Radera
  6. Alltså jag tänker att vi gillar exakt samma men flera av de här kände jag inte till!!! Haha. SÅ GALET. Fantastiskt alltihop i alla fall! (Speciellt jag.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa! Det kommer en del 2 pga hittade såklart en massa jag glömt! Kul att du kunde fynda mot alla odds!!!!! :D Och ja du är det bästa SÅKLART och jag inkluderade mig själv i titeln 19 "favoriter" hehe.

      Radera
  7. Fantastiska tips! Och massa hurra och high fives till dig som skapat en facebook sida!! :D

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...