torsdag 8 mars 2018

ära hon som äras bör - 8:e marsmanifestation i Anundsjösöm

Brita-Kajsa Karlsdotter föddes i Anundsjö socken i Ångermanland 1816 och broderade troligen genom hela sitt liv, men aldrig så mycket som på gamla dagar. Blomster- och naturmotiv i röda, spretiga stygn med något som liknar schattérsöm men där tråddelarna ofta syddes isär som i klyvsöm, och stjälkar i förstygn som hon sicksackade emellan. Anundsjösömmen är den enda landskapssöm som härleds till en enda person, istället för en hel sockens sömsätt. Brita-Kajsa märkte sina motiv med bokstäverna BKKD som var en förkortning av namnet, F1816 för födelseåret och S som stod för "sydd" plus det årtal alstret var broderat. Hon la också gärna till ÄRTHG som stod för "äran tillhör gud".

alicia sivertsson sivert aliciasivert fritt broderi handbroderi frihandbroderi free hand embroidery needlework hoop art textile textilkonst skapa skapande kreativitet sy brodera måla med tråd blomma blommor söm landskapssöm landskapssömmar bygdebroderi stygn söm anundsjösöm anundsjö brita-kajsa karlsdotter äran tillhör gud brodöserna äthg märkning textila verk textilkonst märka signera signatur feminism 8:e mars internationella kvinnodagen rött röd garn tråd bomull linne schattérsöm förstygn sicksack under sydd konsthistoria textilhistoria kvinnohistoria
I teorin tycker jag om Anundsjösömmen. Hur mycket life goal är det inte att utveckla så karaktäristiska drag att ens arbete får ingå bland landskapssömmarna? Kanske ett mål för framtiden, att tinga Gustavsbergssömmen. Rött på vitt har jag också alltid tyckt om, men liksom Järvsösömmen som vi tidigare berört har jag svårt för den spretiga estetiken och det lite slarviga genomförandet (som till viss del tros bero på att Brita-Kajsa var gammal och inte såg så bra, men också för att hon inte gav ett damn). När Jenny meddelade att Anundsjösöm var mars månads utmaning i projekt Landskapssömmen visste jag först inte alls vad jag skulle kunna göra av den.

Men, aningen lättprovocerad som jag är bet jag ganska snart i den där gudfruktigheten och skissade upp en slarvig krans med orden "DJÄVULEN DJÄVULEN DJÄVULEN" inuti. Det kändes ändå inte helt bra. Vad är det jag motsätter mig egentligen med påståendet att "äran tillhör gud", är det själva religiositeten? Nej, såklart Birta-Kajsa som alla andra människor får tro på vad hon vill. Framför allt var det avskrivandet av äran som brände. Nobelt, kan tyckas, och på sätt och vis uppskattar jag ödmjukheten, men inte i sammanhanget kvinnligt skapande. Att konstsömmerskan inte tilldelas vare sig ära eller vidare tillkännagivande är en lite för vanligt återkommande historia inom textilkonsten. När har kvinnor egentligen någonsin fått den cred de förtjänar för sina broderier och sin sömnad? Nej, jag tycker gott Brita-Kajsa kunde behålla en del heder för sitt arbete. Hon levde ett fattigt liv men var, enligt allt vad jag läst om henne, mycket generös.

alicia sivertsson sivert aliciasivert fritt broderi handbroderi frihandbroderi free hand embroidery needlework hoop art textile textilkonst skapa skapande kreativitet sy brodera måla med tråd blomma blommor söm landskapssöm landskapssömmar bygdebroderi stygn söm anundsjösöm anundsjö brita-kajsa karlsdotter äran tillhör gud brodöserna äthg märkning textila verk textilkonst märka signera signatur feminism 8:e mars internationella kvinnodagen rött röd garn tråd bomull linne schattérsöm förstygn sicksack under sydd konsthistoria textilhistoria kvinnohistoria
Så jag skrev som det är istället: att äran tillhör brodöserna.

alicia sivertsson sivert aliciasivert fritt broderi handbroderi frihandbroderi free hand embroidery needlework hoop art textile textilkonst skapa skapande kreativitet sy brodera måla med tråd blomma blommor söm landskapssöm landskapssömmar bygdebroderi stygn söm anundsjösöm anundsjö brita-kajsa karlsdotter äran tillhör gud brodöserna äthg märkning textila verk textilkonst märka signera signatur feminism 8:e mars internationella kvinnodagen rött röd garn tråd bomull linne schattérsöm förstygn sicksack under sydd konsthistoria textilhistoria kvinnohistoria
Äran tillhör brodöserna, Anundsjösöm i bomull på linne, 14 x 15 cm broderad yta.

alicia sivertsson sivert aliciasivert fritt broderi handbroderi frihandbroderi free hand embroidery needlework hoop art textile textilkonst skapa skapande kreativitet sy brodera måla med tråd blomma blommor söm landskapssöm landskapssömmar bygdebroderi stygn söm anundsjösöm anundsjö brita-kajsa karlsdotter äran tillhör gud brodöserna äthg märkning textila verk textilkonst märka signera signatur feminism 8:e mars internationella kvinnodagen rött röd garn tråd bomull linne schattérsöm förstygn sicksack under sydd konsthistoria textilhistoria kvinnohistoria
Jag skissade upp min krans med inspiration från Brita-Kajsas motiv och sydde bokstäverna i den klassiska sicksack-under-förstygn-tekniken, vilket ger dem din nästan darriga karaktär. Jag planerade inte så noga i förväg och försöka anamma den där charmiga slarvigheten som jag kan ha lite svårt för.

alicia sivertsson sivert aliciasivert fritt broderi handbroderi frihandbroderi free hand embroidery needlework hoop art textile textilkonst skapa skapande kreativitet sy brodera måla med tråd blomma blommor söm landskapssöm landskapssömmar bygdebroderi stygn söm anundsjösöm anundsjö brita-kajsa karlsdotter äran tillhör gud brodöserna äthg märkning textila verk textilkonst märka signera signatur feminism 8:e mars internationella kvinnodagen rött röd garn tråd bomull linne schattérsöm förstygn sicksack under sydd konsthistoria textilhistoria kvinnohistoria
Medan jag provoceras av att äran tillskrevs gud imponeras jag verkligen av Brita-Kajsas namnmärkningar. Att låta sin signatur uppta så stor del av motivet tycker jag är en sund kompensation. Jag märkte min söm likadant: ASN för Alicia Sivertsson, F1990 för mitt födelseår och S2018 för året den blev sydd.

alicia sivertsson sivert aliciasivert fritt broderi handbroderi frihandbroderi free hand embroidery needlework hoop art textile textilkonst skapa skapande kreativitet sy brodera måla med tråd blomma blommor söm landskapssöm landskapssömmar bygdebroderi stygn söm anundsjösöm anundsjö brita-kajsa karlsdotter äran tillhör gud brodöserna äthg märkning textila verk textilkonst märka signera signatur feminism 8:e mars internationella kvinnodagen rött röd garn tråd bomull linne schattérsöm förstygn sicksack under sydd konsthistoria textilhistoria kvinnohistoria
Idag är det Den Internationella Kvinnodagen och det finns så många strider kvar att vinna. Jag börjar med att kräva tillbaka lite av äran till alla de brodöser som tänkt ut, format, känt in, valt färger och stygn, och sen skapat under många obetalda arbetstimmar. De som alltid gjort det som en självklarhet, utan att någonsin få ta plats i konsthistorien. Det här verket är till er.

13 kommentarer:

  1. DET HÄR ÄR DET FANTASTISKASTE JAG SETT OCH LÄST PÅ SÅ LÄNGE! Och så perfekt att koppla temat till den här dagen! Håller med dig till minst 1000% och som du kommer se i mitt eget bidrag störde jag mig också något jäkligt på att hon avskrev sig äran ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha gud vad glad jag blir! Det ska bli spännande att se hur du utvecklat Anundsjösömmen :)

      Radera
  2. Brita-Kajsa är inte ensam om ÄTHG.
    Även den fenomenale J S Bach skrev SDG under sina stycken: Soli Deo Gloria.

    Det kan ju betyda det som vi snabbt tänker: "inte ska väl jag; det var Gud som gjorde."
    Men det kan ju också betyda "med det här arbetet ärar jag Gud".
    Det kan också betyda "tack vare att Gud håller mig i detta skick har jag lyckats åstadkomma det här."

    Eller alltihop på en gång ...
    På denna dag är din text precis lika bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det förstår jag naturligtvis, och tidsåldern spelar nog in här :) Som jag förstått det var det efter att hon uppmärksammats och fått en egen utställning som hon började med den märkningen, så kanske var det ett sätt att våga visa upp utanför det begränsade utrymme en hade som kvinna på den tiden. Jag blir inspirerad att läsa mer om Brita-Kajsa och får försöka komma åt boken i Anundsjösöm på bibblan! Tack för dina reflektioner, Cecilia :)

      Radera
  3. Vilket underbart broderi!! I motsats till dig kändes det väldigt befriande att hon bara improviserade sina broderier eftersom jag har så svårt följa broderimönster. Så för mig är världens drömsöm bara kunna improvisera allt, även om jag inte har improviserat allt x)
    Jag är glad att du valda att inte skriva Djävul x3, för detta budskap är så mycket mer "passande" en dag som denna när vi verkligen skall lyfta kvinnor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan jag förstå! Men skissar du inte på tyget innan? Brita-Kajsa sydde direkt - hur sjutton hon lyckades få så cirkulära kransar vete katten xD
      Haha ja men hade det blivit Djävulen hade han inte fått utrymme just den här 8:e mars ;) Men jag är också glad att jag kom på andra tankar - det här blev mycket bättre :)

      Radera
    2. Jag gjorde några stödlinjer, men förhöll mig typ bara till den ena av dem. De andra linjerna blev lite för långt ifrån motivet så flyttade på mina stygn. Resten gör jag helt som jag känner för det ;) Utifrån egna erfarenheter så tror jag att Brita-Kajsa gjorde det nog många gånger innan hon fick till de fina runda kransarna. Brukar ju vara så när man lär sig något nytt ^^

      Radera
  4. Hejja dig! Vilket otroligt bra val av text.

    SvaraRadera
  5. Vad har gud med saken att göra liksom! Tycker detta är ett av dina bästa broderier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! TACK Helga, vad skoj :D

      Radera
  6. Jättefint blev det, med text och krans och allt! Tack för en superbra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack, vad glad jag blir :D

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...